Thursday 14 July 2011

kehidupan yang sukar ditafsir

Apa reaksi kita bila berhadapan dengan orang yang gedik , kuat marah , sifat ala ala manja , yang suka mengelenyah , suka melalak , suka meminta minta .... ataupun orang yang pernah buat kita marah , rasa sakit hati , sedih ataupun kecewa ?

Pasti kita rasa menyampah , rasa rimas , rasa nak tampar je muka orang tu kan ? Tapi sebenarnya mereka semua ini lah telah menambah perencah dalam kehidupan kita . Telah menjadikan kehidupan kita penuh dengan warna .

Bagaimana pula reaksi mereka bila berhadapan dengan sikap kita yang mungkin gedik or pemarah ..... ataupun kita pernah menyakitkan hati mereka , membuatkan mereka marah , rasa kecewa ataupun sedih ?

Tanpa sedar kita juga telah menambah rencah kepada kehidupan mereka . Menjadikan kehidupan mereka ada corak . Inilah kehidupan . Kita menyempurnakan kehidupan mereka dan mereka menyempurnakan kehidupan kita . Kekurangan mereka adalah kelebihan bagi kita dan kelebihan mereka adalah kekurangan kita .

Suami melengkapkan kehidupan si isteri . Abang menyempurnakan kehidupan si adik . Sahabat menyempurnakan kehidupan sahabatnya yang lain . Fitrah manusia memerlukan teman bahkan nabi adam sendiri meminta seorang isteri untuk menemani nya di tempat yang sudah cukup sempurna .

Pernah kah kita membayangkan jika hanya kita seorang saja di bumi ini . Pasti kehidupan yang senang ini akan bertukar sulit kan ? Tapi masih ramai yang ego untuk menyatakan "saya memerlukan kamu" . Seorang perdana menteri tidak akan mampu memimpin negara tanpa menteri . Seorang guru tidak akan dapat menyampaikan ilmu jika tiada pelajar . Seorang ibu tidak dapat menzahirkan naluri keibuan tanpa kehadiran seorang anak . Seorang teman tidak dapat menjalinkan persahabatan tanpa menghulurkan tangan dengan teman yang lain .

Berapa kali kita mengucapkan terima kasih kepada insan yang telah menceriakan kehidupan kita ? Berapa kali pula kita telah menceriakan kehidupan insan yang telah menceriakan kita ?

Kita tidak akan mengucapkan nya selagi kita berada di sisi mereka dan selagi mereka berkhidmat untuk kita . Apabila seorang ibu telah dikambus oleh tanah barulah anak akan memeluk sebuah objek yang kaku iaitu nisan sambil merenung ke tanah yang tiada erti . Itulah manusia hanya menghargai apabila sudah kehilangan .

Ucapan "sayang" adalah satu ucapan yang ringkas tapi sukar untuk dilafazkan . Jika kita ikhlas menerima kehadiran mereka dalam hidup kita maka ucapan itu mudah untuk dilafazkan . Dan sesuatu hakikat yang perlu kita sedar ialah apabila rasa sayang sudah disemai pasti akan ada perpisahan .

Perkara yang paling mahal di dunia ini ialah perpisahan . Sangat perit untuk membayar sebuah perpisahan . Lebih perit jika ia bukan suatu yang diminta . Adat kehidupan setiap pertemuan pasti ada perpisahan . Setiap kejayaan pasti ada kegagalan . Setiap kemarahan pasti ada kemaafan . Setiap kekecewaan pasti ada kegembiraan . Setiap tangisan pasti ada senyuman .

Semua ini menjadikan kita insan yang lebih kuat . Mengajar kita redha dan tawakal . Hidup tidak akan indah jika hanya diwarnai dengan satu warna . Kehidupan juga tidak akan indah jika di isi dengan satu tubuh sahaja . Hargai mereka yang ada di sekeliling kita kerana mereka telah menjadikan kehidupan ini sesuatu yang indah yang penuh dengan rasa dan juga warna . Mereka juga telah melakarkan nota kehidupan kita yang indah untuk kita hayati di hari mendatang .

satu minit untuk berjumpa dengan kamu
sepuluh minit untuk berkenalan dengan kamu
seumur hidup untuk melupakan kamu

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...