Friday 3 June 2011

hormati lah ia

Hari ini aku dibawa mengembara ketika azan maghrib sedang berkumandang di corong masjid . Tiba di sebuah rumah aku melihat gelagat ahli2 rumah itu . Ada yang sedang tekun membuat kerja dan ada pula yang sedang lena dibuai mimpi indah . Mereka langsung tidak mengendahkan suara yang mengagungkan tuhan pencipta alam . Dengan rasa sedih aku menyuruh kaki ini untuk melangkah semula . Sedang aku berjalan aku terlihat sebuah tempat yang cukup terang lantas menyuruh kaki untuk berhenti . Aku melihat makhuk2 di situ amat menghormati laungan azan . Dari baring mereka duduk , dari sedang asyik bercakap mereka diam . Indah sungguh suasana si situ . Setelah puas melihat gelagat mereka aku mengatur langkah semula . Tiba di sebuah perhentian aku melihat seorang anak muda sedang asyik melayan benda yang diberi nama "muka buku" . Entah apa yang menarik sehingga dia langsung tidak mendengar suara azan apatah lagi untuk menyahut seruan itu .

Setelah selesai azan berkumandang aku kembali semula ke pengkalan . Dalam perjalanan pulang aku melihat anak muda itu masih tekun dengan "muka buku" nya . Aku melintas pula di tempat yang bercahaya tadi . Aku melihat makhluk di situ menadah tangan membaca doa selepas azan . Seusai itu mereka sama2 bangkit menunaikan solat bersama sama . Di hujung perjalanan aku melihat semula rumah yang pertama sekali aku lihat . Ahli2 di dalam nya masih dengan aktiviti tadi .Yang bekerja terus bekerja yang tidur terus tidur . Entah bila mereka akan menunaikan solat . Mungkin di penghujung waktu . Bila ditanya mengapa mereka tidak berhenti seketika dari pekerjaan itu , jawapnya tidak cukup masa . Bila ditanya pula mengapa masih tidur , jawapnya badan terlalu penat .

Aku bukanlah orang yang bertudung labuh ataupun ahli kopiah sedunia yang layak untuk melafazkan kata2 yang berunsur dakwah tetapi aku hanya berkongsi rasa duka tentang dunia hari ini . Manusia yang semakin hilang rasa hormat terhadap laungan azan , laungan yang mengesakan Allah .


1 comment:

  1. tidak perlu tudung labuh untuk dakwah.

    juga tak perlu kopiah putih untuk ajak meng-esakan Dia.

    dakwah itu milik semua, bukan sekelompok manusia sahaja :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...