Thursday 15 September 2011

seminggu di unimas

Pertama tama sekali saya nak cakap yang saya still jaggal untuk sebut nama unimas , almaklum lah dah setahun kan sebut kmns .

Perasaan berada di unimas ?

Seronok , gembira ,terharu , sedih , bersyukur ..... semua bergabung menjadi satu . Satu perkara yang best untuk aku kongsikan ialah dari hari first daftar sampai la ke hari ni aku belum sekali pun menangis . Rasa rindu kat rumah tu normal la kan tapi tak de la rasa macam berhenti belajar and stay terus kat rumah . Mungkin sebab dah biasa kot . Sepanjang berada kat unimas ni aku rasa enjoy je .

Apa yang best kat unimas ?

Macam macam .... Firts tempat nye sangat besar . Mak kata lebih besar daripada skudai . Yang kedua ialah masa . Dekat sini waktu nya setengah jam lebih awal daripada semenanjung . Pukul 3.44 dah asar , 6.41 dah maghrib and kat sini kalau sebut lepas isyak tu ialah pukul 8 . Kalau pukul 6 pagi tu dah macam pukul 8 . Mula mula tu tak biasa juga , sembahyang pun selalu terikut time semenanjung and bila dah lama lama tu ok je .

Selain tu bahasa yang ada kat sini macam macam . Ada bahasa kelantan , kedah , terengganu , iban , melanau .....dan macam macam lagi . Bila berbual ngan kawan kawan tu dieorang guna loghat negeri masing masing . Yang best nye kalau ada yang tak faham nanti dieorang guna la bahasa bm yang betul tapi lepas tu sambung balik guna loghat sendiri . Roommate aku orang sarawak  , memang susah untuk aku tanggap apa yang die sebut tapi nasib baik la roommate aku yang sorang lagi tu boleh terjemahkan . Dekat unimas ni juga aku dapat kawan yang terdiri daripada pelbagai bangsa dan agama . Ada dari kedah , kelantan , selangor , iban , sabah , terengganu . Makanan kat sini pun pelik pelik . Kalau kat johor terkenal dengan mee muar yang sedap yang bahan utama nye adalah udang , kat sini pun ada juga tapi ia di hidangkan dengan sate . Minuman pula aku dah jumpa yang pelik . Aku tak ingat apa nama nye sebab susah sangat nak sebut . Kawan sarawak yang kenalkan and rasa nye sedap la .

Masalah di unimas ?

Memang ada tapi aku tak nak cerita sekarang sebab sekarang ni aku nak enjoy je dulu .


first gambar ngan roommate semua macam malu malu
saya , yana (selangor) , yen (sarawak)


yon (sabah)


DeTAR , dewan baru yang baru siap seminggu sebelum pengambilan pelajar baru
kteorang menjadi kumpulan pelajar pertama yang merasmikan
dewan yang bernilai 6.8 juta ni :)



memandangkan kolej kteorang sangat dekat so kteorang kena naik bas



lebih kurang 3400 pelajar untuk sesi baru pengambilan 2011/2012
dan lebih kurang 1000 yang telah menolak tawaran untuk belajar di unimas


international students


malam rumpun budaya dan seperti biasa kolej yang aku tinggal menjadi juara :)
tapi disebabkan perbezaan satu markah dengan kolej cempaka kolej seroja tidak dapat
merangkul juara keseluruhan sekaligus gagal membawa pulang burung kenyalang
yang telah dipegang selama dua tahun berturut turut


menconteng muka untuk menghayati dan memenangi sorakan terhebat
seroja aok !! seroja aok !! seroja aok !! hahaha ko ada tek ?



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...