Saturday 17 September 2011

ilmu daripada seorang kawan

Anda pernah rasa tidak puas hati tak dengan diri anda sendiri ? Kulit aku ni gelap sangat la .... kenapa aku tak cantik macam die tu ... kenapa aku tak tinggi macam die tu .... kenapa rambut aku tak lurus macam die tu ... Hari ni aku nak share sesuatu agar saya dan anda dapat menghargai apa yang ada pada diri kita ni .

Dekat unimas ni aku dapat sesuatu yang sangat berharga yang tidak aku peroleh di tempat lain . Aku dapat seorang kawan oku (sebenarnya aku tak berapa suka guna istilah tu) . Nama die ain . Berumur 21 tahun , muka nye cantik dan tubuh nye kecil sedikit daripada aku . Die mengalami masalah penglihatan . Aku difahamkan mata kanan nye buta dan mata kiri tu tidak berapa jelas . Aku tidak pasti apa yang boleh dilihat oleh ain . Pada mula nye aku tengok die normal je sampai la sya beritau (roommate ain) . Setiap kali berbual die tidak lihat pun ke muka aku or kalau ambil gambar die tak pandang camera . Walaupun die ada kekurangan tapi kelebihan nye sangat banyak , melebihi orang normal . Die budak lepasan stpm and pointer die 3 ke atas , hebat kan .

Semalam kteorang (saya , sya , syu , ain , yana ngan kawan die) keluar gi kuching jalan2 sambil tengok reggatar . Sepanjang hari tu aku belajar pelbagai perkara yang membuatkan aku amat menghargai kehidupan ni . First , cara ain jalan sama je macam orang normal yang lain . Cuma bila ada jalan yang bertangga tu kte kena beritau la . Ain lagi cekap naik escalotar berbanding ngan aku . Aku start guna benda tu dari kecil tapi sampai sekarang aku rasa takut2 . Tapi ain cukup hebat . Die dengan selamba naik escalator and tak jatuh .

Kedua , ain makan sangat bersih . Semalam kteorang makan mcd . Ain beli sama menu ngan aku , ayam goreng . Die makan sampai tinggal tulang je sebalik nye aku yang terang penglihatan ni tidak sebersih tu . Ketiga , die cepat tanggap apa je perkara yang baru die belajar . Time nak makan tu die ajak aku temankan die basuh tangan . Bila sampai kat sinki tu die raba2 sinki and tak jumpa pun tempat buka paip . So aku tolong la buka kan . Bila lepas makan die sendiri bangun dan die berjaya basuh tangan tanpa bantuan sesiapa .

Ketiga , ain cukup pandai berkomunikasi . Kalau aku nak beli barang step2 nye ... pergi kedai ... pilih barang .... tengok harga lepas tu bayar . Berbeza ngan ain . Setiap barang yang die nak beli tu die akan tawar menawar dulu bahkan beli kasut kat bata pun die minta diskaun and akhir nye die dapat diskaun 10 % .

Sepanjang hari tu aku asyik memerhatikan tingkah laku die . Cara die pegang duit , cara die pilih barang ..and segala nye la . Bila aku berkawan dengan die baru lah aku rasa aku ni insan yang cukup sempurna . aku hanya manuasia biasa and aku tidak lari daripada perasaan tidak puas hati dengan diri sendiri . Aku ada masalah rabun yang agak teruk . Kadar kerabunan (or selalu orang sebut power) aku mencecah 500 . So memang mustahil la aku nak lihat dengan jelas tanpa cermin mata . Nak baca buku kena pakai , nak baring kena pakai , nak main fb pun kena pakai ... and semua benda la . Kadang2 tu aku merungut juga kenapa orang lain boleh melihat dengan jelas tanpa perlu bantuan apa2 alat tapi aku tak boleh .

Ain seorang yang mengalami masalah penglihatan tidak pernah pun merungut bahkan die sentiasa happy dengan hidup die . Die bangga tunjukkan barang2 yang digunakan oleh orang yang ada masalah seperti die . Time aku gi bilik die , ain asyik la tunjukkan calculator die yang boleh keluarkan suara . Tiada perasaan malu apatah lagi merungut dengan kekuarangan yang ada . So patut ke aku merungut dengan kekurangan aku yang tidak seberapa tu . Masalah kurang jelas dalam penglihatan aku boleh di atasi dengan memakai cermin mata tapi ain ? So ... sememang nye aku perlu bersyukur dengan apa yang ada.

Sedikit nasihat aku kepada peniaga2 . Cuba perhatikan customer2 anda . Tidak semua nye normal . Orang yang ada masalah seperti ain dieorang tidak nampak apa yang mereka pegang so jangan la menarik muka bila dieorang tidak letakkan barang ke tempat asal dengan betul . Kalau ada barang yang jatuh tapi tak merosakkan barang tu jangan la nak marah . tolong fahami orang seperti mereka ni .

Kepada para pelajar especially budak matrik yang selalu kena beli test pad , pen , highlighter , or apa2 je alat tulis jangan la merungut . Anda patut bersyukur sebab anda dapat menggunakan alatan2 moden tu . Ada orang yang tidak dapat menggunakan alatan2 tersebut .

syu :
ain dah beli semua barang2 , test pad , pen

ain:
saya mana guna benda tu


ain : lain kali saya tak nak ikut korang jalan la , rasa macam
menyusahkan korang je
sya : mana ada ain tak pernah susahkan saya pun


ain : mira cantik la gambar ni ambil gambar macam ni guna handphone saya


ain : ambil gambar saya kat sini pula

Kelebihan lain yang ain miliki ialah dia sangat pandai pilih angle yang cantik untuk ambil gambar . Kalau die jumpa tempat yang cantik mesti die suruh ambilkan gambar .

Jadi , kesimpulan nye kepada anda dan saya yang cukup sifat dan sempurna ni hargai la kehidupan yang kita miliki . Dan bila kita jumpa dengan orang kurang upaya ni jangan merendah rendah mereka kerana mereka lebih hebat daripada kita .



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...