Friday 26 August 2011

kerja tu best

Semalam secara rasmi nya saya berhenti kerja (macam penguguman raya je hehe) . Diam tak diam aku dah berkerja selama 36 hari , kejab kan masa berlalu . Selama ni aku fikir kalau berhenti kerja tu best , happy ...tapi rupe nye tak . Sedih juga la lebih lebih lagi bila dengar ucapan "bye jumpa lagi nanti" . Aku memang cukup benci dengan perpisahan .

Orang kata bila kita dapat kaji kita rasa happy giler , rasa dunia ini macam ana yang punya . Tapi aku tak rasa pun perasaan macam tu . Mungkin sebab perkerjaan ini bukan aku nak kot . Lagi pun dari hari pertama aku kerja niat aku just nak tolong je , bukan nak kerja apatah lagi nak dapat gaji . Mak ayah aku cakap aku untung sebab kerja part time je tapi gaji boleh tahan . Ye la kot and aku memang bersyukur pun .

Macam mana kerja ?

Itulah yang selalu kawan kawan tanya . Kerja nye memang seronok tak tension cuma kadang kadang tu ada la penat standard la kan . Kerja aku just kira gaji orang . Masukkan gaji harian dieorang . Kadang kadang tu keep in data , laminat kertas , buat kad . Yang buat lagi best sebab ada kak malia (senyum sampai ke telinga kalau kak malia baca ni hehe) . Walaupun jarak umur kteorang jauh tapi kak malia pandai cari topik untuk di bual kan . Cara kak malia layan aku pun macam kawan kawan sebaya . Walaupun aku ada buat salah macam tersalah masuk data , tersalah kira gaji , tapi kak malia tak pernah marah pun (mungkin sebab kak malia takut aku report kat ayah kot hehe) . Tapi kalau kena marah pun aku tak kisah sebab tu kan satu proses pembelajaran .

Dekat ofis tu just aku ngan kak malia je yang melayu yang lain tu semua nye cina . So kalau dieorang berbual tu memang aku tak faham langsung la tapi kak malia habat sebab die faham cuma tak boleh nak bercakap je . Hebat kan .  Kawan kawan ofis yang lain (atau mungkin lebih sesuai dipanggil akak) ialah sin ee , auntie teo ngan kerlin . Mula mula tu memang tak bertegur sapa la tapi lama lama tu boleh la .

Ilmu yang aku dapat time kerja ni  memang cukup hebat . First orang selalu cakap kerja kat ofis best , ada kerusi pusing pusing , sejuk (memang pun kadang kadang suhu nye 18 degree) , tak banyak kerja . Buat kerja sikit sikit , bual bual lepas tu cukup time balik. Tapi hakikat nye tak macam tu . Susah dan memeningkan kepala . Bila time gaji je kaka malia ngan sin ee  dah sibuk . Buat tu la ini la . And kebiasaan nye orang ofis la yang selalu balik lambat daripada pekerja biasa .

Kedua , kilang tempat aku kerja ni kilang jahit so die orang mengamalkan gaji borong (kecuali orang ofis) . Kalau banyak jahit banyak la gaji kalau sikit sikt la gaji . Bila kira gaji dieorang tu memang sedih . Setengah bulan tu ada yang dapat cuma dua ratus je . Bayangkan je la duduk kat jb yang kos sara hidup lebih tinggi daripada kl , menyara hidup dengan gaji yang macam tu .

Yang ketiga , bila aku dah kerja baru aku menghargai and kadang kadang tu rasa kagum dengan pekerja asing . Kat kilang tu ada nepal , indon ngan vietnam . Ada yang baru berusia 18 tahun sudah merantau cari rezeki . Bukan sebarangan orang mampu lakukan tu . Hanya orang yang kuat je yang mampu .

So kesimpulan nya kerja tu memang best cuma terpulang kepada kita untuk mencorakkan nye . And bila kerja tu jangan hanya mengharap pada gaji . Cuba cari dan belajar apa yang terkandung dalam buku kerja itu kerana buku itu tidak dapat kita peroleh di libray hanya boleh dibaca apabila kita sendiri melalui nya .

Lastly , thanks kepada kak malai dah ajar kte macam macam perkara . Kalau dulu kte tak tau laminat kertas , sekarng kte dah tau . Kalau dulu kte tak tau guna mesin potostate yang besar tu , sekarang kte dah tau ..... and macam macam lagi la . Saya memang seronok kerja kat ofis tu walaupun pernah satu hari tu ada perkara yang membuat saya nak berhenti . Berkerja di melati fesyen memberi seribu kenangan untuk saya simpan sebagai satu lagi bab dalam nota kehidupan saya

Terima kasih sekali lagi kepada kak malia , kak aina , mak cik mak cik (oh tak lupa kepada madam yang bagi gaji hehe) and kepada semua warga melati fesyen :)





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...