Friday 5 August 2011

berpuasa di matrik

Alhamdulillah .... tahun ni aku dapat berpuasa dekat rumah bersama sama dengan mak ayah

mak :)
mungkin tahun ni je kite dapat puasa sama sama tahun depan
awak puasa kat sarawak , adik pula kalau ada rezeki
sambung belajar

Sedih pula dengar mak cakap macam tu . Kegembiraan berpuasa di rumah akan aku kongsi pada post yang akan datang . Hari ni aku nak cerita pengalaman manis aku berpuasa di perantauan . Bukan di uk tapi di matrik kuala pilah ...hehe . Perantau juga nama nye tu kan

Mendengar penguguman puasa di bilik tv C3 merupakan detik yang paling best . Habis sembahyang kat surau terus turun gi bilik tv dengan tak buka telekung terus duduk kat depan tv . Seronok sangat time tu . First time nak puasa kat tempat orang la katakan . Malam nye selain niat puasa , set alarm phone adalah perkara yang wajib almaklum lah orang liat nak bangun tidur .

Kisah bersahur ....

Hari pertama pagi pagi lagi dalam pukul 4 pagi dah turun gi cafe . Sorang sorang pula tu [aku kan suka ikut kepala sendiri] . Aku tak kejutkan pun roommate . Balik dari cafe baru aku nak kejutkan . "kau la orang pertama yang sahur kat matrik ni" ...tu la ayat abang nasi ayam ngan abang yang kurus kurus tu [tak tau nama] . Memang betul pun . Tak de orang pun kat cafe . Aku dah nak balik bilik baru ada dua orang kawan ni turun . Itu hari pertama la . Hari kedua lambat sikit . Pukul 4.30 paru turun cafe . Hari ketiga sahur kat bilik je . Seminggu puasa , sahur kat atas katil ...hehe . Memang payah nak bangun pagi . Sebelum tidur aku akan pesan kat yam suruh kejutkan sahur . Yam pula pesan kat tia dan tia pesan kat anney . Bila salah seorang tak bangun semua la tak bangun ... hehe . Itulah kehidupan ngan kawan kawan yang sekepala . Kalau bangun sahur pun just makan biskut ngan air masak je . Pagi pagi nak masak air memang tak la kan .

Yang kelakar nye yam ni teringin sangat nak bersahur kat cafe sebab nye cik midah ada masak sardin . Kalau juadah makan tengah hari tak de sardin ni . Dari awal puasa sampai la dah balik raya yam tak dapat nak sahur kat cafe . Aku ada juga plan nak ajak tiqa sahur kat cafe tu pun tak jadi . Semua orang sayangkan katil . Bangun bangun je dah azan nak sahur apa kan .... hehe . Kalau tak silap aku cuma tujuh hari je aku bersahur . Ok la tu kan . Tapi tak dinafikan tak sahur ni perut cepat lapar . Baru pukul 10 pagi  perut dah berghazal . La bilik aku tu hujung tanjung kena jalan jauh  . Tapi tu la yang dinamakan pengorbanan berpuasa kan ..

Kisah berbuka ...

Part berbuka ni yang best . Kat dalam kuliah dah fikir nak makan apa untuk berbuka . Juadah yang biasa aku beli ialah nasi ayam , nasi tomato , ngan nasi briani tapi semua nye hampir sama je yang beza nye colour nasi tu je . Nasi briani rasa macam nasi ayah . Tapi ok la kan sesuai dengan harga nye . Kuih pula wajib ada popiah coklat . Air pula air yang warna kuning [tak tau nama sintifik nye] . Berbuka dengan roommate memang best . Lagi best bila hujung minggu sebab tia akan bawa juadah yang mak die masak . Ada tiga kali kteorang budak budak aras berbuka sama sama . Sekali kat bilik aku , sekali kat bilik mira dan sekali kat bilik syai . Praktikum pun pernah berbuka sama sama kat cafe D .

Kisah terawih ....

Lepas je berbuka cepat cepat siap nak gi surau . Bilik jauh so jalan pun jauh la . Kalau aku nak pergi aku akan ajak ekin sebab die tu rajin gi surau . Kalau hari sabtu ngan ahad pergi saing ngan syai , tia ngan anney .Malam pertama tu memang ramai orang masuk seminggu puasa dah kurang orang .Yang best lepas terawih ada moreh tapi sekali je aku makan . Apa apa pun aku patut ucap thanks kat ekin sebab die la banyak mendorong aku untuk buat solat terawih . Tak dinafikan aku pun seorang manusia biasa yang iman nya naik dan turun .

aku
ekin malam ni kte tak gi la terawih
tutor banyak yang belum buat la

ekin
lepas kan sembahyang kan boleh buat

hari lain pula ....

ekin
mira gi tak surau malam ni

aku
tak kot ekin

ekin
jom la bukan lama pun

Thanks ekin ... Alhamdullilah banyak kali juga aku dapat buat solat terawih . Bukan jumlah yang jadi ukuran bukan juga bilangan rakaan yang jadi kebanggaan tapi tandaan keikhlasan yang menjadi titik aras kepada peningkatan pencapaian puasa .

Puasa kat matrik memang best . Dapat berbuka dengan kawan kawan dapat la menghilangkan rindu nak puasa ngan family .  Suasana blok perempuan yang tiada beza dengan hari hari lain , balik bilik seperti bukan bulan puasa , aras ada bau maggi  adalah saat saat yang pasti akan dirindui .









No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...