Friday 12 August 2011

saya sayang cikgu

Petang tadi lepas habis kerja singgah ke bazar ramadhan almaklum lah bila berpuasa ni dapur di rumah dah berpindah tempat ke bazar ...hehe... Lokasi bazar tu berdekatan dengan rumah cikgu tempat aku tuition dulu . Nama cikgu tu cikgu ani . Dah beberapa kali pergi bazar balik mesti lalu dekat depan rumah cikgu tapi tak singgah pun sebab cikgu tengah mengajar  . Kalau orang bercinta kata tak dapat tengok orang , dapat tengok bumbung rumah pun jadi lah . Terbalik pula aku , tak dapat jumpa cikgu , dapat tengok rumah pun jadi lah .

Petang tadi balik dari bazar lalu depan rumah cikgu tengok lengang je tak de budak budak so ayah pun cakap singgah la . aku pun turun kereta beri salam . Ayah cikgu yang jawap .

ayah cikgu :
masuk la dulu cikgu ani tengah sembahyang

Beberapa minit kemudian ....

cikgu ani :
amirah !


Happy nye aku . Cikgu ani still kenal ngan aku . Bagi seorang pelajar tiada perkara yang lebih mengembirakan selain daripada cikgu masih ingat nama anak murid nye kerana sepanjang kerjaya guru mereka telah mengajar beratus ratus pelajar . Apabila guru masih ingat nama kita walaupun dah lama tak jumpa itu sesuatu perkara yang cukup membanggakan .

Aku tuition dengan cikgu ani dari form 4 sampai form 5 . Cikgu ani ajar subjek add mt ngan physics . Aku start tuition dari darjah satu lagi tapi daripada ramai cikgu tuition , cikgu ani lah cikgu tuition yang paling best . Cikgu merupakan seorang guru yang cukup bertanggungjawab . Kalau tak tuition cikgu ani akan call kalau tak dapat cikgu akan hantar message lepas tu pesan kat kawan lain suruh beritau . Yuran nye murah tapi nota ngan latihan yang cikgu bagi sangat banyak . Tak macam pusat tuition yang pernah aku pergi . Dah la yuran nye sangat mahal tapi latihan nye asyik latihan yang sama sampai aku dah hafal jawapan . Yang cikgu nye pula ajar dua tiga patah je lepas tu pergi ofis tidur kalau tak pun lepak .

Cikgu ani tak pernah berkira . Kalau budak minta nota lebih cikgu akan bagi . Kalau budak budak tanya mt yang tak masuk pun dalam senarai subjek tuition pun cigu akan ajar dan die terang kan bukan cuma dua tiga minit tapi sampai lima belas minit . Kalau tak tuition cikgu akan gantikan ke hari yang lain . Pernah satu hari tu cikgu buat kelas tuition sebab ada trial spm pada waktu petang dan disebabkan tak de transport cikgu sanggup ambil aku dekat rumah . Walaupun rumah aku jauh tapi cikgu tak kisah pun .

Cikgu ani adalah guru yang terhebat . Cikgu menjadi pendidik kerana keihlasan yang menebal dalam diri . Mengajar tanpa mengharapkan duit yang berbukit . Mendidik tanpa mengharapkan balasan ucapan "terima kasih" . Mengorbankan hampir keseluruhan hari hanya untuk menyalurkan ilmu kepada anak bangsa dengan harapan anak anak yang masih berhingus ini dapat menjadi modal insan yang dapat berbakti kepada negara . Terima kasih cikgu kerana mendidik saya :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...