Wednesday 5 October 2011

saya tidak lemah

Orang selalu kata perempuan ni lemah , tak boleh buat tu buat ni . Lelaki pula kuat , berani , semua benda boleh buat . Tapi sedarkah anda sebenarnya masayarakat yang menyebabkan perempuan tu lemah atau tidak kuat seperti lelaki .

Lecture gender ada share cerita yang best untuk aku ceritakan balik . Seorang pendaki gunung averest Jem Morest telah menukar jantina nye dari lelaki kepada perempuan , Jen Morest . Die cerita apabila die jadi perempuan die rasa lemah tidak seperti time die lelaki padahal time die lelaki die mampu menawan puncak yang tertinggi di dunia . Jen kata bila die perempuan perlakuan die terbatas . Misal nye die nak angkat sesuatu barang yang berat pasti ada lelaki yang datang kepada nye dan menawarkan pertolongan sebalik nye time die lelaki . Jadi walaupun Jen hanya menukar jantina dan masih memiliki tubuh badan yang sama , Persekitaran nye yang membuatkan die menjadi orang yang lemah .

So perempuan bukan lemah tapi mereka telah dilatih tanpa sedar sejak dari kecil untuk menjadi kurang kuat berbanding lelaki . Dari sudut pandangan sosiology manusia bukan dilahirkan dengan terus memiliki jantina tetapi persekitaran yang menentukan jantina yang akan mereka miliki .

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...