Tuesday 12 March 2013

jatuh, berdiri dan berlari

kita selalu dengar kata motivasi tak ada kejayaan tanpa kegagalan kan. yup its true. harga sebuah kegagalan tu lebih mahal daripada harga sebuah kejayaan. and sepanjang hidup ni saya dah alami terlalu banyak kegagalan. gagal dalam exam kat sekolah contohnya kalau addmth tu sangat selalu la dapat 11 or 12 mark. tak berapa nak berjaya time kat matrik. and yang terbaru kejatuhan kat u (hebat kan ayat). 

start sem 4 ni saya hilang semua confident. gi kelas tu just pergi je dengar lecturer tu bercakap lepas tu lepak ngan kawan kawan and balik bilik baring tanpa melakukan apa apa. setiap kegagalan tu ada punca nya and setelah dikaji berminggu minggu akhir nya saya temui jawapan. yup saya telah melakukan yang terbaik time sem 3. every asimen jumpa lecturer tanya pendapat. lepas tu time final exam dok hafal semua point, hafal semua law, sejarah sejarah negara. tapi saya lupa satu perkara. ALLAH penentu nasib manusia. saya tak tawakal selepas berusaha. saya hanya percaya kepada usaha yang kuat je. lepas solat berdoa tanpa rasa merendah diri. 

and hari ni saya telah dapat semula semangat lepas kelas public policy. hanya kerana jawapan yang saya beri , lecturer kata its good.  saya sedar kegagalan sem 3 bukan pengakhiran tapi satu permulaan kepada perjalanan yang still sangat jauh. and sehebat mana kita berusaha and merancang, ALLAH tetap planner yang maha hebat. tiada kegagalan yang sia sia. and saya tahu saya seorang yang sangat kuat kerana setiap kali saya jatuh saya mampu berdiri dan berlari lagi. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...