Friday 14 September 2012

siapa saya

tiap tiap hari melakukan perkara yang sama . bangun tidur ......  pi kelas ..... jumpa kawan ketawa ketawa ...... balik kelas main game  ...... online ..... tidur ...... and esok sambung balik rutin yang sama .

bila dok ulang ulang perkara yang sama , tertanya tanya juga apa matlamat hidup ini sebenar nya . ok mungkin ada yang menjawap untuk mencari bekalan akhirat . ok tu saya tahu . tapi time hidup ni apa yang kita cari sebenar nya .

kecik kecik lagi dah pi tadika dok eja abc . lepas tu masuk sekolah rendah , ambil upsr . result ok pi sambung sekolah menengah . dok pula ambil pmr . dapat result hebat pi masuk sekolah hebat . lepas tu ambik spm . result hebat . pi pula matrik . matrik result ok pi masuk u . ngaji lagi . so seterus nye apa .... 

pernah terdetik kat hati hidup ni just nak kejar result hebat ke ? dapat result hebat orang puji and bila result teruk habis kena kutuk . teringat time gi seminar ESQ , penceramah tanya , dok kejar result hebat je .... untuk apa ?

selama ni ikhlas ke belajar ? belajar untuk apa ? belajar untuk siapa ? 

bila dah dapat masuk u rasa bangga sangat sebab banyak cabaran yang terpaksa dilalui . tapi dah lama lama tu terfikir balik ... ok dah dapat masuk u , lepas tu ape ? ok dapat kan result hebat and mesti dapat kan dean list . ok lepas tu ? dapat kerja hebat . ok lepas tu ? kerja hebat , gaji hebat . ok lepas tu ? jadi kaya . ok lepas tu ? 

banyak sangat persoalan yang tak terjawap sampai hari ni . time gi seminar ESQ , penceramah tu kata kalau kita dah mengenali siapa diri kita baru kita akan tahu apa tujuan kita hidup , tujuan kita belajar , tujuan kita bekerja dan segala galanya . and mungkin saya belum mengenali siapa saya so saya belum nampak hidup saya yang sebenar . belum nampak bukan bermakna tiada cita cita tetapi tidak tahu ke mana arah tuju kehidupan ini yang sebenar . 



siapa saya ?

jawapan nya bukan ... nuramirahmazlan or berasal dari jb or suka main game or pendiam or garang or kedekut or .......

jawapan nya ? 




1 comment:

  1. laugh as if you were young,
    live as if you going to live forever,
    work as if you were a horse,
    pray as if you gonna die tommorow.

    huhu(ayat sendiri ok,xcopypaste pun :p

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...